Onze sponsors
  • An Image Slideshow
  • An Image Slideshow
  • An Image Slideshow
  • An Image Slideshow

SINTE MARGARETHA VAN ANTIOCHIË.
 

(St. Margriet, St; Margaret, St. Margareta, St. Margarita, St.Marqueritte, St. Margharita, St. Malgorzata, St Markéta, St. Margit)
Feestdag: 20 juli

Leven en legende:
 

Margaretha werd geboren in de derde eeuw in Antiochië (Syrië). Haar ouders waren heiden en haar vader was priester in één der godentempels.
De voedster die haar opvoedde leerde haar het christendom kennen. De prefect Olybrius die een rit maakte te paard zag haar de schapen hoedden, werd omwille van haar grote schoonheid verliefd en vroeg haar vader om haar hand. Deze was zeer vereerd en aanvaardde het aanbod maar…
Margaratha weigerde hem te huwen omdat hij nog een heiden was. Hierop verstootte haar vader haar en de vernederde Olybrius liet haar martelen om haar ertoe te bewegen haar christelijk geloof af te zweren. Ze werd met fakkels gebrand, in kokend water gegooid en aan haar haren opgehangen en gegeseld. Ook een poging om haar hoofd gedurende een lange tijd in een grote schaal met water onder te dompelen om haar te verdrinken mislukte. De wonden die zij tijdens de folteringen opliep waren meestal de dag daarop al weer verdwenen. Tussen de folteringen door werd ze in de gevangenis opgesloten in de hoop dat ze zich van het christendom zou afkeren. In de gevangenis zou de duivel in de gedaante van een draak haar bezocht hebben om haar te verslinden. Bij het maken van een kruisteken verdween echter het ongedierte.
Soms zegt men zelfs dat de duivel haar verslond, maar na het maken van het kruisteken kwam ze ongeschonden uit zijn buik te voorschijn.
Een andere keer vertelt men dat ze toen ze in de gevangenis zat in afwachting van haar marteldood tot God bad om haar grootste vijand met haar eigen ogen te mogen zien. Toen verscheen haar het gevaarlijk monster (de duivel) en ze deinsde verschrikt achteruit, maar een stem zei haar dat ze haar ceintuur over het dier moest gooien en toen ze dat deed werd het monster zo mak als een lam. Zoals bij zovele andere heiligen hielp uiteindelijk alleen de onthoofding om haar echt dood te krijgen.

Patrones van:

maagden, pleegmoeders, verpleegsters, kraam- vrouwen, nierpatiënten, boeren.

Aanroepen tegen:

onvruchtbaarheid, moeilijke bevallingen, barens- weeën (ze kwam ongeschonden uit de buik van de draak), gebrek aan moedermelk, aangezichtsziekten en wonden.

Anekdote:

Vroeger moesten in Salzburg buitenechtelijke vrouwelijke kinde- ren de roepnaam Margaretha krij- gen opdat zij voorspoedig zouden opgroeien en in hun leven niet zouden lijden onder de fout begaan door hun ouders.

Afbeelding en attributen:
  • ze staat op een al of niet geketende draak, die soms in haar mantel bijt, soms haar kruisstaf in zijn bek geduwd krijgt.
  • soms houdt ze de draak aan een lijn of gordel.
  • soms komt ze te voorschijn uit de halfopen rug of mond van de draak.
  • af en toe zit er een kleine draak op haar hand.
  • ze draagt een martelaarspalm, een kruisbeeld, een toorts, een duif (die haar in de gevangenis zou zijn komen troosten)
  • soms heeft ze een schaal of vaas in haar handen (verwijzing naar een poging om haar te verdrinken).
  • soms met witte bloemen (margrieten) of een parelsnoer ( het Latijnse margarita betekent parel).
  • soms samen met de H.Barbara en de H. Catharina.
Weerspreuken:

Ze staat bekend als een echte regenheilige, omdat het blijkbaar veel regent in deze tijd van het jaar, toch heeft men ook hiervoor weer een legende gevonden en alhoewel Margaretha helemaal niet leefde in de tijd van Christus vertelt de legende het volgende:
Eens was Christus met zijn 12 apostelen op reis en vroeg hij onderdak bij Margaretha, maar toen ze daar opeens 13 mannen zag, weigerde ze het te geven. Haar buurvrouw deed dat niet en gaf de mannen onderdak. Zij werd hiervoor door Christus beloond met een wonder: het eerste werk dat ze zou doen, zou ze zes weken lang blijven doen. In die zes weken verdiende de vrouw alzo veel geld met spinnen.
Toen Margaretha hiervan hoorde ontving ze het gezelschap bij een volgende keer wel, en ja ook zij werd hiervoor op dezelfde wijze beloond. Toen ze zich echter voor haar spinnewiel zette moest ze eerst dringend nog een plasje doen. Met als gevolg dat ze zes weken is blijven plassen.
 

  • Margriet, houdt haar water niet.
  • Margriet is een echte pisgriet.
  • Als Margriet piest in het bed, zijn we zes weken van regen niet gered.
  • Regen op Sint Margriet, geeft ons zes weken boerenverdriet.
  • Als Margriet plast in het riet, zes weken boerenverdriet.
  • Regen op Sint Margriet, zes weken dat het giet.
  • Regent het op Sinte Margriet, dan krijgen we zes weken lang een natte tied.
  • Als het op Sinte Margriet aan het regenen is, regent het zes weken gewis.
  • Is het droog op Pisgriet, dan regent het 40 dagen niet.
  • Margriets regen, brengt geen zegen
  • Met Sinte Margriet droog, zes weken zon in 't oog.
  • Regent het op Sinte Margriet niet, dan regent het in zes weken niet.
  • Geeft Margriet geen zonneschijn, zal het een natte zomer zijn.
  • Geeft Margriet geen zonneschijn, dan zal het hooi wel bedorven zijn.•Met Sinte Margriet pikt (maait) men 't koren, rijp of niet.
  • Met Sinte Margriet de eerste peer, daarna komen er meer en meer.
  • Als de eerste peer komt te Sinte Margriet, dan men overal de oogst beginnen ziet . 
  • 't Schone weer van Sinte Margriet, doet Medardus (08/06) macht te niet, maar regent het ook op Sint Margriet, zes weken regen in 't verschiet.
  • Regnet's am Margarentage, dauert der regen vierzehn tagen.
  • Wie's Wetter an St. Margaret, Dasselbe vier Wochen steht.
  • Bringt Magerethe Regen statt Sonnenschein, So kommt das Korn schlecht herein.
Bronnen:
  • ”De heiligen” Stijn Van der Linden, uitg.contact Antwerpen 1999
  • "Sanctus, meer dan 500 heiligen herkennen” Jo Claes, Alfons Claes, Kathy Vincke, uitg.Davidsfonds, 2002
  • “Heiligen van alle tijden”, Clemens Jöckle, uitg. Verba 2003
  • “Spreuken en boerenwijsheid als weervoorspellers”, A.H.de Weyer, 1992


Tekst: J.P.

Terug naar boven

Terug naar lijst noodhelpers